Sunday, August 31, 2008

Salam Merdeka..

Dengan mengabaikan entri2 yang sepatutnye aku dahului, sini aku nak issu entri yang brmakne buat aku n buat rakyat malaysia. hehhe.. malam tadi aku smbut merdeka ngn menonton filem x-men 1-3. lebih dari 2 bulan aku delay utk tgk cite ni.. so.. mlm td bru la aku sempat tgk.. dlm cite tu ade ckp bhwa.. dunia ni berevolusi secare perlahan tanpa kita sedari... dlm sedar tak sedar ... sebenarnye.. kite dah lalui evolusi tu.. n mutasi adalah hasil daripada evolusi.. hahahhahaha..

Evolusi Manusia menjadi mutant

Same lah ngn ape yang berlaku kat negara kite.. dalam sedar tak sedar.. malaysia telah melalui evolusi yang sangat besar.. dalam keadaan yangt tidak kite sedari.. kita sudah mencapai tahap yang sepatutnye kite banggakan.. di mana.. dahulunya kita hanyalah sebuah negara yang tidak dikenali dan dikategori sebagai negara dunia ke-3.

Jike kite berpeluang melihat kehidupan sebelum merdeka, pada ketika itu, kite takkan menyangka bahawa kita mampu mengecapi kejayaan yang kite peroleh hari ini.. Kite sepatutnye rase sangat bersyukur kerana telah dikurniakan dengan pemimpin2 kemerdekaan yang telah membebaskan kita dari cengkaman penjajah... hasil perjuangan mereka itu telah mengevolusikan malaysia.. dari sebuah negara yang mundur kepada sebuah negara yang disegani.

Barisan Perdana Menteri Malaysia


51 tahun... satu tempoh yang agak panjang jika ianya manusia.. tetapi untuk sebuah negara.. 51 tahun adalah satu tempoh yang agak muda dan ianya adalah satu tempoh permulaan kematangan bagi sesebuah negara. tetapi.. dalam tempoh itu, Malaysia tidak perlu bertatih untuk mencapai kemajuan.. Malaysia telah mampu berdiri di atas paksi yang telah dibina pada 1957 dahulu.

Melayu (bumiputera), Cina, India dan lain-lain... kini bersatu. Bersatu menjadi sebuah bangsa yang dahulunya dipandang enteng oleh anasir-anasir luar yang cuba merampas tanah air kita. Keringat bercampur darah pernah digadaikan untuk menuntut hak-hak kita sebagai penduduknya.. dan perpaduan adalah aset yang bernilai yang seharusnya dijaga supaya kemredekaan kita hari ini akan terus dikecapi selamanya.

Setem Perpaduan

Sekalung penghargaan aku ucapkan kepada mereka-mereka yang telah berjuang untuk membebaskan tanah melayu dari terus dijajah dan juga pada mereka yang telah berjuang dan berusaha ke arah kemajuan... marilah kita sedekahkan al-fatihah kepada mereka yang telah pergi kerana berjuang untuk negara....Al-fatihah...


"PERPADUAN TERAS KEJAYAAN"

Sebagai rujukan kawan2 yang aku kasihi.. aku sediakan link yang menarik mengenai sejarah kemerdekaan malaysia ok. Kalo nak tau KLIK SINI ok.



Lirik lagu Perpaduan teras Kejayaan

Kini Semangat Jalan Seiring
Satu Amanah Kerjasama
Jadi Teras Bangsa Mulia
Sehati Sejiwa

Bangun Membantu Agar Sepakat
Moga Terserlah Perpaduan
Agar Teguh Dipersada
Dalam Hidup Harmoni

Sirami Rasa Kasih Sayang
Jadi Benteng Hidup Yang Harmoni
Nurani Ikhlas
Dihati Murni
Menjadi Kekuatan Kita

Bersatu.......Bersatu
Bersatu Gagah Bercerai Rebah
Hindarkan Hasrat Sengketa Kita
Perpaduan Teras Kejayaan

Berpadu......Berpadu
Berpadu Bulat Kata Sepakat
Menjadi Cita Negara Jaya
Perpaduan Teras Kejayaan
Perpaduan Teras Kejayaan
Perpaduan Teras Kejayaan
LAGU CIPTAAN : PAK NGAH
LIRIK CIPTAAN : LOKGHA

3 comments:

Zunaidi Dali Great Eastern said...

interesting write up..

Boyz said...

what??? interesting??? ini bosan lah....plz...pejuang segala...ape mende nih??? hehhee...salam merdeka gak!!

Aku Insan Biasa said...

thanks adie.. boy.. kalo nak gado.. crik blog lain.. blog aku utamakan ketentraman.. ok! (ahakss)