Wednesday, June 18, 2008

Sakitnye.. ngan kenaikan hrge minyak ni...!!!!

Rase nye dah 2 minggu (aku malas nk ingat) kite lalui harge petrol yang baru. wargghh!!!.. stressnye... Sejak kenaikan hrge petrol aritu... aku semakin berkira.. aku terpakse cancelkan mane2 prgrm aku yg telah dirancang... sian kwn aku.. diorng pn kene tempiasnye sekali..

Aku x dpt join piknik ngn diorng..sedihnye

Dengan kenaikan harge petrol.. aku terpakse luangkan lebih mase di rumah.. which is.. bgus la kan. (wpn sblm ni.. mmg selalu dok umah). n aku jugak terpakse carik umah yg berdekatan ngn ofis aku.

Seriously.. aku mmg rase tersekse ngn hrge baru petrol ni... mmg la ade rebate... tape.. bape sen sangat la yg dapat... cube tgk kiraan aku ni...

harge lame : RM 1.92

Sehari : RM 10

Setahun: RM10 X 30hari X 12bulan = RM3600

Harge baru: RM2.70
Sehari: RM 14
Setahun: RM14 X 30hari X 12bulan = RM5040

Rebate subsidi : RM625.00

Total belanje petrol setahun = RM5040 - RM625= RM 4415

Peratus kenaikan belanje = [(4415 - 3600)/3600] X 100 = 22.64%
petrol (setahun)

wahh.. banyaknye belanje petrol aku nih... ni kiraan untuk aku je. belom kiraan untuk orng lain.. kiraan ni.. just untuk pegi n balik keje je.. x campor g jalan2. atau urusan lain.

Sabarje la.. sesuai ngn tagline aku ni.. "Terimalah Seadanya"

Andai kate la... paklah (atau mane2 menteri yg agresif)terclik blog aku ni.. aku nk tulis mende ni kat diorang:

Kehadapan.. Paklah (atau sape2 menteri)..

Dengarlah rintihan rakyatmu yang menderita. menanggung keperitan hidup atas kenaikan harga barang keperluan (petrol). Apakah dosa rakyatmu ini (alamak.. aku x dftr mengundi la {alasan x nk bgtau aku pngkah ape}) hingga dihukum sebegini..

Aku terase akan kemajuan yang dikecapi, aku terasa kejayaan yang kita lalui.. tapi.. kenapa rakyatmu ini... terasa seperti terpaksa membayar untuk mengecapi kejayaan dan kemajuan ini. Adakah satu kepuasan mendengar rintihan serta keluhan rakyat.. atau ianya satu balas dendam atas kekalahan lalu?? Jika itu yang diperjuangkan.. teruskanlah.. teruskan menggelapkan masa depan generasi mendatang....

Bagaimanakah dengan masa depan mereka?



















Adakah mereka akan terus menderita?

7 comments:

Boyz said...

ok sian ko! (aku dah komen banyak...tetibe ilang...well, ko tau ade budak tu...dia pon nak on9)....sorry bee!

rohayaroy said...

ye bee... betul tu.. semua rakyat jelata terasa dengan kenaikan minyak ni bee... tu la nampak nye banyak benda yg kena cut ... dan kena kira betul2 supaya dpt elak kan pembaziran ... marilah kita ambil langkah berjimat cermat potong selagi boleh potong ... hmmmmmmm

add_asyraf said...

betul betul...skang selalu berebut moto dgn ayah...die siap sembunyikan kunci lagi...tapi xpe...i ade spare...huhu...mahal kan minyak skang...hurm...kalo tambah air die meletop tak???huhu...

Anonymous said...

erm pasrah je! ;_( makan nasik telor goreng je hari2.

Anonymous said...

oh my friend...don't be to stress.... some time... kite kene relex n jalan2.... so jgn lah cut budget tuk jln2 tu......................................... hapy always.....

Aku Insan Biasa said...

rumah ko dekat ngn zoo melake x pe la.. umah aku jauh ngn zoo negare.. ulu yam.. etc.. nk kuar ptrjya x kan nk lepak kt alamanda kot.. duit lagi.. pastu nk kuar dr ptrjya.. msti ade tol punye.. kjemajuan sgt kan.... huh!!

Anonymous said...

haha.emy menderita...