Sunday, September 14, 2008

Hari.. hari yang meletihkan.... part 1

Alhamdulillah... dah 2 minggu kite berpuase.. mane2 yang penuh tu.. bgus la.. yg ade terkantoi tu.. x pe la.. yg penting.. jgn lupe ganti balik ok. ala.. aku pasti.. yg terkantoi tu.. msti tak sengaje kan... tak pon.. msti ade alasan yang tersendiri....

Stakat ni... aku ok je... terdapat beberape hari yang membuatkan aku hampir berbuke.. wpon badan aku ni.. dikatekan banyak menyimpan "tenage" katenye.... tapi.. aku pun ade melalui detik2 yang hampir membuatkan aku berbuke..




Letey gile.. rse mcm nk buke je.. (gmbr hiasan)


Maksudnye... hari yg aku mksdkan adlh.. hari yang sngat meletihkan.... so.. satu entri.. aku akan ceritekan.. mengenai ape yang berlaku satu hari yang meletihkan tu ok. hehehehe...



Baiklah... hari yang meletihkan untuk aku adalah... 2nd Ramadan.. mksdnye.. hari yang ke dua kite berpuase la. Hari tu.. adalah hari selase... iaitu hari bekerja.


Mase bangun sahur pagi tu., aku tgk sume dah ade kat meje makan.. tgh sahur... kecuali ayah aku. Aku agak pelik la.. knpe dier xde.. pastu .. mak aku ckp yg ayh aku masuk hospital... (hurmm.. penyakit lame dier dtng balik kot..) so.. aku pn faham la.. yg aku kene anta adik2 aku pegi sekola... n kene anta mak aku g keje. btw.. pagi tu mak aku plan nk g kwsp... nak wat pengeluaran katenye.. aku pn x sure.. nk g anta der g kwsp ke x. Sbb pagi ni aku kene g KLIA dulu...

ERL transit ke KLIA



KWSP




Pagi tu... aku terpakse ke KLIA untuk meguruskan kemasukan pekerja aku yang baru sampai dari Myanmar. so.. dalam pukul 9.00 pagi aku kuar umah.. terus ke... ERL transit ke KLIA. Aku malas nak drive sebab... kalo drive.. lagi lambat.. n kos tinggi. kalo naik ERL.. jimat sikit. cepat plak tu.




So.. aku sampai kat KLIA... aku terus meguruskan segala urusan megenai IMIGRESEN n sewaktu dengannya.. so.. kurng dari sejam.. semuanye dah setel.. n aku teros balik ke rumah.. pastu baru aku ingat yang mak aku... nak g KWSP. So.. aku kene la anta dier g KWSP kat kajang.




So... aku teros g pick up mak aku kat ofis dier... dalam kol 11.30pgi kot... pastu teros g KWSP kajang tu. So... dalam pukul 1.00ptg baru la segalenye setel.. sume la.. hal2 kwsp.. n klia aku tu. pastu.. aku direct g keje.




Ok la.. stakat tu.. (mksdnye.. masih bertenage). Sampai je kat ofis.. aku terperasan ade memo atas meje ari jumaat aritu... baru aku teringat yang hari yg same ni.. ade lagi pekerje Myanmar yang nak sampai pd hri yang same. So.. aku teros prepare document yang berkaitan la... so.. aku plan nak pegi selepas buke.. sebab... pekerje2 tu akan sampai... dalam pukul 6.00ptng. So.. baik aku buke kat umah dulu kan.. hehehehe...




tengah2 prepare document tu.. dak ofis cakap.. yang ade lagi pekerje bangladesh nak sampai.. dalam 26 orang... flight sampai kol 4.00pagi tadi. WTF...??!! knpe x inform awal2... bengkek betol la aku.. so.. aku terpakse la deal ngan agen bangladesh tu... untk wat clearance. Deal punye deal... diorang tak nak datang lepas buke... diorng nak clear petang tu jugak.. terpakse la aku ikot otak diorng tu... katenye.. nak jumpe kat KLIA dalam pukul... 4.00petang. huh.. abes la aku.... Sape nak amik adik2 aku yg bersekolah itu.. n sape plak nak amik mak aku balik dari ofis.. aduhh.. penin kepale aku!!




dokumen2 yg disediakan... (sekadar hiasan)




Jam dah pukul 2 lebih ni... aku kene kuar sebelom pukol 3.. supeye sempat smpai KLIa dalm pkul 4.00 ptng. dengan pantas aku sediakan dokumen yang berkaitan... termasuk dgn dokumen pekerje Myanmar yang akan sampai petang tu. So.. terpakse la aku dok kat KLIA tu.. dri pukul 4ptng .. hingge pkul 10mlm.




Alamak... tel aku bunyik pulak... hish.. Officemate aku... x de transport nak g IMIGRESEN PUTRAJAYA.. pastu... dier demam plak tu... terpakse la aku anta dier g putrajaya.. Dalam mase tu.. sempat gak la aku merencane.. perjalanan urusan aku hari tersebut... supaye lebih lancar..




so.. aku decide utk pegi naik ERL again... utk menelakkan charge parking yng melampau. ahaks... KLIA.. faham2 je la kan. maklum la.. dari pukul 4ptg - 10 malam.. 6 jam dok kt KLIA.. nnt parking tah bape ringgit tah.




Aku smpai kat klia dalam pukul.. 4 lebih... aku rse mcm dh terlewat je. tapi... aku xdpt cal dr agen bangla tu... so.. aku assume diorng x sampai lagi. hehehehe... disebabkan terlalu letih... sbb rushing sane sini... aku berase sgt letey... n rase nak buke... pk.. punye pk.. tambahan.. dg suasane KLIa yg agak nyaman tu.. aku xjadi nak buke... aku teros lepak kat mane2 bench... pastu aku baring dan tido... lantak la.. diorng nk cakap ape.. g penting... aku x buke. hehehehe...




bench yg empok.. n best.. huh!!



best gak la.. tdo kat KLIa tu... nyaman.. sekali aku terjage.. jam hmpir pkul 5... tp.. diorng tak telfon pon.. aku dah agak dah.. diorng ni mesti lambat ni.. so.. aku bangun.. pastu terus ke tmpt urusan imigresen mengenai pekerje asing... bile sampai sane je... rupe2nye diorng pon baru sampai... huh.. xde la ralat sangat. naseb baik aku sempat lelapkan mate... huh... lega skit la.




So.. disebabkan... pade ketike tu.. ramai sangat pekerje bangla yang sampai... ( kompeni lain pon apply bangla gak ye).. so.. proses di pejabat imigresen tu agal perlahan gak la.. lagi2 dah petang... sume dah "kehabisan tenage".. katenye la.. hahahha... tunggu punye tunggu... smapai la waktu berbuka.. so.. aritu aku berbuke la kat sane. urusan imigresen terpakse di berhentikan seketika (dr pukul 6.30pm hingga kol 8.00).. sbb diorng pon nak buke n solat maghrib jugak...




Finally.. dalam pukul 8.45pm... baru la pekerje aku yang bangladesh tu dapat kuar.. diorng cakap. 26 orng yang sampai.. alih2.. cume 14 orng je yg lepas. lagi 12 orng tu.. flight dah cancle... so.. aku contact la van.. supaye.. dapat anta pekerje2 aku ni ke hostel yang disediakan.





Pekerje bangla... (pekerje sape tah ni)


pekerje myanmar.. (buat2 rajin... ahakss..)





Untuk.. memudahkan kerje.. aku suruh pekerje2 bangla tu tunggu aku.. supaye aku sempat untuk uruskan... kemasukan pekerje myamnar. flight sampai KLIA dalam pukul 6.00.. tapi.. pekerje akan sampai ke kawasan Imigresen... 3 jam selepas tu... Sampai je pekrje aku kt kawasan imigresen tu.. aku teros uruskan ape yang patut. supaye.. aku dapat anta pekerje myanmar n bangla tu sakali harung... tak payah aku contact transport lain.. jimat duit skit kan. huhuhu...




Bile semunye settel... aku pon teros la balik ke rumah dgn menaiki ERL.. kire2.. aku sampai umah dalam pukul 11malam jugak la... huh.. itula hari yang sangat meletihkan untuk aku... huh..



-------------------------------TAMAT BAHAGIAN SATU----------------------------





Summary perjalanan aku aritu...



Start (putrajaya) -->anta adik ke sekolah ( kat b.b. bangi ye) --> anta mak g keje (kat putrajaya) --> KLIA (naik erl transit) --.> balik putrajaya balik (dlm kol 11pagi) --> pegi KWSP (kat kajang) --> Putrajaya (anta mak aku balik ofis balik) --> aku g ofis (kat K.L) --> g putrajaya balik (anta kwn aku g imigresen) --> KLIA (g kol 4.00ptng) --> balik kol 11.00mlm (kat umah ptrjaya la)



Ok.. jangan lupe ikuti entri aku setrusnye ok.. sambungan.. hari hari yang meletihkan... ok.

1 comment:

Zunaidi Dali Great Eastern said...

letih letih letih jer u nih...kan dugaan bulan puasa kan...

:)