Tuesday, September 23, 2008

Hari.. Hari yang meletihkan part 2 (akhir)

wei..!! poyo la topik ni. Siap ade "Akhir" mcm drama bersiri plak. hahahahha... btw.. suke ati aku la nk wat mcm mne kan.. ni blog aku. hehehehe.. (sori.. tetibe ter kureng ajo plak). Ok lah.. mari kite bersame2 mengikuti kisah saya yang meletihkan ini.. (katenyee..).


Sesiape terlepas Part 1.. klik di sini ok...




letey gak la....




Ini merupakan Hari ke-4 Ramadan. Seperti biase, aku g ofis la. Aku masuk agak awal... dalm pukul 9.30 (lewat 30 min.. tu awl ke?? wakakakaka). Arini.. keje aku agak simple.. iaitu... nak uruskan pelepasan pekerje aku yang ditangkap oleh pihak imigresen.


KES: Pekerje aku dari indonesia ditangkap di kawasan tempat dier bekerje. Disyaki tiadak mempunyai dokemen sah untuk bekerje di Malaysia. Urusan pelepasan pekerje dilakukan di Pejabat Imigresen Putrajaya.. (sebab.. penguatkuasa sini yg buat operasi). Aku sebagai HR oficer bertanggungjawab utk uruskan pelepasan pekerje ini. Malangnya, salah seorang pengarah di kehendaki hadir untuk siasatan.







Tangkapan Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI)







Pemalsuan Dokumen



Kenape aku cite kes ni.. supaye korang nampak kenape hal2 yang meletihkan ini berlaku. Lepas aku masuk ofis, aku terus prepare dokumen berkenaan supaya urusan kat imigresen tu lancar... dalm mase yang same, aku try contact pengarah syarikat aku utuk uruskan hal2 ni. Malangnye.. pengarah syarikat aku tu.. bername En. Malik... berada di Melaka.. Dier uruskan pejabat (branch) kat Melake.


Lebih malang lagi, Dier akan datng ngn menaiki bas... maybe kete dier rosak. (btw.. dier tu humble down to earth) (dier menantu Pngarah Utama... so.. dier cume penagrah yg ke-3). Kenape aku cakap malang... sebab.. dier dtng naik bas.. dan dier akan bertolak dari Melaka ke KL pada jam 1.00 ptng dari Melake. n nnt aku kene pick up En. Malik tu.. kat RnR serdang.. Sbb situ dekat n sehala ke Putrajaya...







Bas hotlink ke ni?? oo... bas transnasional...



aku risau sangat.. takot xsempat.. sbb pejabat imigresen tutup pukul 5.00ptg. Dalm dok siapkan dokumen, n follow up dari majikan pekerje yg ditangkap tu... tibe2 aku dapat call dari Company kawan aku... Comapny dier membekalkan pekerje Bangladesh... utk syarikat aku.



Rupe2nye.. kawan aku yang call.. dier suruh aku datang Depoh Imigresen KLIA (near with LCCT) untuk amik pekerje bangladesh aku yng ditangkap aritu.... Aku jadik blurr.... sbb x de sape pon inform kat aku yg ade pekerje bagladesh yg kene tangkap... n lagi aku blur sebab... xde sape pon inform kat aku yg aku kene amik pekerje tu kat Depoh tu.





Sape yg kene tangkap ni?? (alamak.. pic recycle)



Bile aku tanye kat officemate aku.. baru la dier nk bgtau aku. mm.. x pe la.. aku dah jadik pening ni. ape yg aku plan sume dah larik... Sepatutnye... hari ni aku kene Jumpe bos aku, pastu g putrajaya, pastu.. g depoh.. utk release pekerje indonesia td tu.. skrng.. sume dh jd kucar kacir.. Arghh... pening aku..


Jam dah pukol 2.00ptng.. Bos aku x sampai lagi kat serdang tu.. Kawan aku dah push aku utk amik pekerje bangla tu... hishh... kat ofis plak.. dak runner... dh kuar.. Mampos aku... Aku bincng ngn office mate aku.. utk tlng aku setel mende ni. Cal punye cal.. nasib baik ade sorng ni leh tlng...


Dak yg sorng lagi tu akan amik bos aku.. n hntar ke putrajaya.. aku g amik pekerje bangla y telah dilepaskan tu. So.. aku teros speed dr KL ke Depoh Imigresen KLIA. Supaye kwn aku tu x tggu aku lame sangat. So.. sampai sane dal kol 3.15pm.. hujan lebat seh.. bahaye gile... sampai je sane.. aku tggu kwn aku urusan ngn Depoh tu.. Sampai kol 3.45pm.. dier pon kuar n aku terpakse la hntar pekerje tu balik... Atas arahan.. aku just anta ke ERL putrajaya...



Speed tu....

Sampai putrajaya.. dalam kol 4.15pm.. lepas anta pekerje tu ke ERL.. aku teros ke Imigresen putrajaya.. nk tau progress yg telah dilakukan oleh Bos aku tu. Smpai je kat sane.. Sume urusan dah siap.. hurmm elok la tu.. Sepatutnye.. aku kene G Depoh tu balik.. utk lepaskan pekerje Indonesia aku tu. Disebakan dah hampir kol 5.. aku x jadi pegi. Aku plan pegi keesokkan harinye...




Jabatan Imigresen Malaysia



Then... bos aku mntak tolong antakan dier ke KLIA.. sbb driver dier dah tunggu dier kat sane. Aku pon pelik.. kenape driver dier tunggu kat sane... So. ape lagi.. aku speed la ke KLIA.. rupe2nye.. driver dier tunggu kat Downtown KLIA.. sbb repair kete kat sane.. (huh.. lagi pelik.. kenape anta kete jauh2).


Pastu.. aku rase sedikit lega.. n harap dapat balik umah dgn tenang.. n buke ngn famili... tibe2 mak aku call. Dier ckp.. xde sape nak amik dier n adik2 aku yg masih kat sekola.... Sepatutnye... Adik aku yg amik.. sebab ayh aku kat Hospital lagik. Rupe2nye.. Kete tu dah abes minyak... Aku rase marah sangat.. sbb dier x usehe ape2 utk isi minyak kete... nk kate dier xde transport.. x plak.. Dier ade moto.. ni tak.. g tgk TV.. tgk cite katun..

Ape salahnye... kalo xde duit sgt.. g la ofis mak aku tu naik moto.. mintak duit.. pastu isi minyak.. Pastu boleh la amik mak aku n adik2 aku tu. btw.. ofis mak aku tu xjauh pon.. n mak aku x suke naik moto... ( xpernh nak moto sejak kawen ngn ayh aku) bengang betol aku.. ingtkan dah boleh balik umah dgn tenang.. Aku speed la dari KLIA ke umah aku.


Lagi yg membuatkan aku bertambah geram... Aku sampai je kat putrajaya.. adik aku masih dok depan TV.. smbil tgk katun... mcm mne la petrol tu nk bertambah!! bodo betol la... Aku bagi dier duit.. suh dier beli petrol... (isi dlm botol). aku suh dier n bwk mak aku g bazar utk beli makanan buke. n aku teros speed.. g amik adik aku yg still kat sekolah lagi.. ( aku ade 3 orng adik yg mish sekolah rendah.. pegi pagi balik petng... sbb sekola tu.. sekali ngn sekola agame). diorng sekola kat bndr baru bangi...






Nie.. majalah sekola adik aku tu...



Disebabkan jalan yg JAM n mcm2 lagik... so.. aku sampai sane dalm pukol 6.45pm.. sian adik2 aku tu.. dah la puase.. tnggu lame plak tu. naseb baik diorng ok.. hehehehe... So.. sampai umah.. kol 7.10 sempat lagi la. Belom azan lagik.. tapi mak aku ngn adik aku td.. x balik dri bazaar lagi...


huh.. elok azan je... teros diorng (adik aku n mak aku) sampai.. sambil berlari2 heheehe.. kelaka plak aku tgk gelagat mak aku n adik aku tu. huhuhu.. hilang tensen.. hehehehhe.. ape2 pon.. hari tu mmg penat.. sbb kene pegi tempat yg same berulang kali... kalo dekat x pe la.. ssh betol...


ape2 pon.. tu la dugaan aku mase bulan pose ni. Ape2 dugaan pon.. anggp la ade hikmah disebalik kejadian tu. Mende tu menjadikan aku lebih menghargai mase n menghargai famili aku...





Naseb baik x jem mcn ni...



-----------Tamat lah kisah.. hari.. hari yang memenatkan.... ----------------------

3 comments:

Boyz said...

penat sangat kan..

Riezie said...

baca je kisah ni pun dah boleh rasa penat.....aaaahhh...

Zunaidi Dali Great Eastern said...

tu la riezie..
penat eden..